Dersin Adı |
Uçuş Mekaniği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
AE 304
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Uçuş mekaniği Newton yasalarının hava aracı yörünge/performans hesaplamalarına, kararlılık ve aerodinamik kontrol çalışmalarına uygulanması niteliğindedir. Uçuş mekaniği havacılık bilimlerinde ayrı bir disiplin olarak kabul edilmektedir. Nitekim disiplin kapsamında yörünge analizi ve hareket denklemleri, kabul edilebilir yaklaşımlar ve harekete ait yaklaşık çözüm teknikleri ele alınmaktadır. Yörünge analizi hava aracına ait kat edilen mesafe, zaman ve yakıt tüketimi gibi verilerin elde edilmesinde kullanılan denklemleri ve algoritmaları kapsamaktadır. Ders kapsamında öncelikli olarak performans hesaplamalarına ait temel ilkeler belirtilmekte ve verilen haftalık ödevler sayesinde bilgi altyapısı güçlendirilmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Çıktıları |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders Tanımı | Uçuş Mekaniği dersi hava aracının hareketinin anlaşılması meyanında önemli bilgiler sunmaktadır. Bu bağlamda öncelikle yörünge analizine, akabinde de performans konularına, ayrıca belirtilen hususlarla ilgili hesaplamalara değinilmektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Hava Araçları ve Performanslarının Değerlendirilmesi, Kısa Tarihçe. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 1. | |
2 | Hava Araçları Aerodinamiği: Sürükleme Poları; Aerodinamik Kuvvetlerin Kaynağı, Aerodinamik Katsayılar, Aerodinamik Merkez. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 2 | |
3 | Hava Araçları Aerodinamiği: Sürükleme Poları; NACA Profil Tanımlamaları, Taşıma ve Sürükleme Yapılanması, Sürükleme Poları, Tarihsel Not: Sürükleme Polarının Doğuşu. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 2 | |
4 | Bazı İtki Sistemi Karakteristikleri; İtki ve Verimlilik, Pervaneli Motorlar, Turbojet Motoru. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 3 | |
5 | Bazı İtki Sistemi Karakteristikleri; Turbofan Motoru, Turboprop Motoru, Artyanma Sistemleri ve Yakıt Tüketimi Üzerine Değerlendirmeler. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 3 | |
6 | Hareket Denklemleri. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 4 | |
7 | Birinci ara sınav | ||
8 | Hava Aracı Performansı: Daimi Uçuş; Daimi Uçuş İçin Hareket Denklemleri, Düz Uçuş, İtki İhtiyacı (Sürükleme), Temel Parametreler, İtki-Ağırlık Oranı, Kanat Yüklemesi, Sürükleme Poları, Taşıma-Sürükleme Oranı, Hava Aracı Azami Hızı ve İtki. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 5 | |
9 | Hava Aracı Performansı: Daimi Uçuş; Güç Gereksinimi, Azami Hız ve Güç, Azami Hız Üzerine Iraksak Sürükleme Artışı Etkisi, Asgari Hız, Toptanayrılma ve Taşımayı Artırıcı Sistemler. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 5 | |
10 | Hava Aracı Performansı: Daimi Uçuş; Tırmanma Oranı, Servis ve Mutlak Tavan, Tırmanma Süresi. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 5 | |
11 | Hava Aracı Performansı: Daimi Uçuş; Menzil, Havada Kalış Süresi, Menzil ve Havada Kalış Süresine Dair Genel Değerlendirmeler. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 | |
12 | Hava Aracı Performansı: İvmeli Uçuş; Seviye Dönüşü, Burun-Yukarı ve Burun-Aşağı Manevralar. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 | |
13 | Hava Aracı Performansı: İvmeli Uçuş; Yüksek Yük Faktörlerinde Kısıt Durumu, V-n Diyagramı. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 | |
14 | Hava Aracı Performansı: İvmeli Uçuş; Enerji Yaklaşımları, İvmeli Tırmanma Oranı, Kalkış Performansı, İniş Performansı. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 | |
15 | Genel Tekrar. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, ISBN-13:978-0-07-070245-5. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Fundamentals of Airplane Flight Mechanics, David G. Hull. Springer-Verlag Berlin, ISBN 103-540-46571-5 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % | LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 |
Katılım | |||||||
Laboratuvar / Uygulama | |||||||
Arazi Çalışması | |||||||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||||||
Portfolyo | |||||||
Ödev |
1
|
25
|
|||||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||||||
Proje | |||||||
Seminer/Çalıştay | |||||||
Sözlü Sınav | |||||||
Ara Sınav |
1
|
25
|
|||||
Final Sınavı |
1
|
50
|
|||||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
5
|
4
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
17
|
17
|
Final Sınavı |
1
|
17
|
17
|
Toplam |
150
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Matematik, Fen Bilimleri, matematiğe dayalı fizik bilgisi, istatistik ve lineer cebir konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ve Makine Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Karmaşık Makine Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Isıl veya mekanik bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve modern tasarım yöntemlerini seçer ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Makine Mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Makine Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Makine Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Makine Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..