Dersin Adı |
Mühendisler için Olasılık
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
MATH 240
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere olasılık ve rassal süreçlerin temel ve bazı ileri kavramlarını tanıtmaktır | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Çıktıları |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders Tanımı | Bu derste olasılıkla ilgili bazı önemli teoremler incelenmektedir. Ayrıca rassal değişkenlerin ve olasılık dağılımlarının uygulamaları tartışılmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Örnek uzay ve olaylar | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Olasılık”, Bölüm 2 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 18-23. | |
2 | Olaylar ve sayma metotları | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Olasılık”, Bölüm 2 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 21-26. | |
3 | Sayma metotları, bir olayın olasılığı ve ekleme kuralları | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Olasılık”, Bölüm 2 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 23-31 | |
4 | Ekleme kuralları, bir olayın koşullu olasılığı | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Olasılık”, Bölüm 2 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 29-38 | |
5 | Bayes’ kuralı | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Olasılık”, Bölüm 2 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 39-40 | |
6 | Rassal değişken konsepti, kesikli rassal değişken | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Olasılık”, Bölüm 2 ve “Kesikli Rassal Değişken ve Kesikli Olasılık Dağılımları”, Bölüm 3 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 40-43 | |
7 | Kesikli rassal değişkenin olasılık fonksiyonu, beklenen değeri ve varyansı | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Kesikli Rassal Değişken ve Kesikli Olasılık Dağılımları”, Bölüm 3 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 43-49. | |
8 | Kesikli tekdüze, Binom, Negative Binom, Hipergeometrik, Poisson dağılımları | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Kesikli Rassal Değişken ve Kesikli Olasılık Dağılımları”, Bölüm 3 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 49-65. | |
9 | Ara Sınav | ||
10 | Sürekli rassal değişkenin olasılık fonksiyonu, beklenen değeri ve varyansı | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Sürekli Rassal Değişken ve Sürekli Olasılık Dağılımları”, Bölüm 4 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 67-72. | |
11 | Tekdüze, normal, normal eğrisi altında kalan alanlar, normal dağılım uygulamaları, üstel dağılımları | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Sürekli Rassal Değişken ve Sürekli Olasılık Dağılımları”, Bölüm 4 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 73-86. | |
12 | Ortak olasılık dağılımları | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Ortak Olasılık Dağılımları”, Bölüm 5 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 96-105. | |
13 | Ortak olasılık dağılımları, Kovaryans ve Korelasyon | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Ortak Olasılık Dağılımları”, Bölüm 5 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 100-113. | |
14 | Çok terimli dağılımlar, rassal değişkenin lineer fonksiyonu, moment üreten fonksiyonlar | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, “Ortak Olasılık Dağılımları”, Bölüm 5 Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018), 113-114, 117-120, 121-124. | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | ||
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Douglas C. Montgomery, Geroge C. Runger, Applied Statistics and Probability for Engineers, 7. Baskı (United States of America: Wiley, 2018). ISBN: 978-1-119-40036-3 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 9th Edition (United States of America: Pearson, 2017). ISBN-13: 978-0321629111 William Navidi, Statistics for Engineers and Scientists, 5th Ed. (United States of America: Mc-Graw Hill, 2019) ISBN-13: 978-1260547887 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % | LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 | LO 6 | LO 7 | LO 8 |
Katılım | ||||||||||
Laboratuvar / Uygulama | ||||||||||
Arazi Çalışması | ||||||||||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
10
|
||||||||
Portfolyo | ||||||||||
Ödev | ||||||||||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||||||||||
Proje | ||||||||||
Seminer/Çalıştay | ||||||||||
Sözlü Sınav | ||||||||||
Ara Sınav |
1
|
40
|
||||||||
Final Sınavı |
1
|
50
|
||||||||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
10
|
20
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
40
|
Toplam |
180
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Matematik, Fen Bilimleri, matematiğe dayalı fizik bilgisi, istatistik ve lineer cebir konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ve Makine Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Karmaşık Makine Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Isıl veya mekanik bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve modern tasarım yöntemlerini seçer ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Makine Mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Makine Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Makine Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Makine Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..