Dersin Adı |
Algılayıcılar ve Eyleyiciler
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
MCE 303
|
Güz/Bahar
|
2
|
2
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Grup çalışmasıProblem çözmeDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere her çeşit algılayıcıyı ilgili devrelerde kullanabilme bilgi ve becerilerinin kazandırılmasıdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Çıktıları |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders Tanımı | Bu dersin içeriğinde mekanik-elektronik arayüz elemanları (algılayıcılar ve eyleyiciler), dönüştürücü besleme devreleri, algılayıcılardan elde edilen sinyalleri düzeltmeye yarayan devreler, ölçüm uygulamalarında algılayıcı ve dönüştürücülerin yeri ve fiziksel değerleri bulunmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Giriş ve Motivasyon, Sensör, Transdüser ve Aktüatör ne demektir? Neden önemlidir? Uygulama Örnekleri | Bölüm 1. Instrumentation of an Engineering System | |
2 | Algılayıcı Tipleri ve Seçimi, Pasif ve Aktif Algılayıcılar, , Algılayıcı Hassasiyeti, Analog – Dijital Algılayıcılar | Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers | |
3 | Yaklaşım Algılayıcıları, Elektromekanik Sınır Anahtarları, Endüktif, Kapasitif Algılayıcılar, Optik Sensörler, Optik Enkoderler | Bölüm 6. Digital and Innovative Sensing | |
4 | Eyleyiciler, Elektrik Motorları, Transistör, PWM, H-Köprüsü, Motor Sürücüler, LED, Röle, Buzzer | Bölüm 7. Mechanical Transmission Components Bölüm 8. Stepper Motors Bölüm 9. Continuous-Drive Actuators | |
5 | Hareket Algılayıcı ve Dönüştürücüleri, Konum ve Hız Algılayıcıları, Potansiyometre, LVDT, RVDT, Wheatstone Bridge | Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers 5.2.1, 5.3, 2.8, 5.4 | |
6 | Ara sınav 1 | ||
7 | Resolver, Takometre, Bağlantılar ve Sinyal Düzeltme | Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers Bölüm 2. Component Interconnection and Signal Conditioning | |
8 | Piezoelektrik Dönüştürücüler, Hall Etkisi Dönüştürücüler | Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.7, 6.10, 6.2 | |
9 | Efor Algılayıcıları, Kuvvet ve Tork Sensörleri | Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.2.2, 5.9 | |
10 | Uzama Algılayıcıları, Strain Gauges, Basınç ve Debi Sensörleri | Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.8, 5.11.1, 5.11.2 | |
11 | Sıcaklık Algılayıcıları, Seebeck Etkisi, Termokupl, RTD, Termistör | Bölüm 5. Analog Sensors and Transducers, 5.11.3 | |
12 | Ara Sınav 2 | ||
13 | Hidrolik - Pnömatik Eyleyiciler Yaklaşım Algılayıcılarının Hidrolik – Pnömatik sistemlerde kullanımı | Bölüm 9. Continuous-Drive Actuators 9.11, 9.13 | |
14 | Eyleyiciler, Kademeli Motorlar Step Motorlar, Solenoidler Sürekli-Sürülen Dönüştürücüler Elektrik Motorları, AC-DC Motorlar, | Bölüm 8. Stepper Motors Bölüm 9.10. Linear Actuators Bölüm 9. Continuous-Drive Actuators 9.2, 9.6 | |
15 | Final Sınavı için Gözden Geçirme Genel Tekrar | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Clarence W. de Silva, Sensors and Actuators: Control System Instrumentation, CRC Press, 2007, ISBN: 1420044834. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Festo Didactic GmbH, Sensors for Object Detection, 566920, 09/2009, Frank Ebel |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % | LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 |
Katılım | |||||||
Laboratuvar / Uygulama |
4
|
20
|
|||||
Arazi Çalışması | |||||||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||||||
Portfolyo | |||||||
Ödev | |||||||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||||||
Proje | |||||||
Seminer/Çalıştay | |||||||
Sözlü Sınav | |||||||
Ara Sınav |
2
|
40
|
|||||
Final Sınavı |
1
|
40
|
|||||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
6
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
2
|
32
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
17
|
34
|
Final Sınavı |
1
|
20
|
20
|
Toplam |
150
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Matematik, Fen Bilimleri, matematiğe dayalı fizik bilgisi, istatistik ve lineer cebir konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ve Makine Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Karmaşık Makine Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Isıl veya mekanik bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve modern tasarım yöntemlerini seçer ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Makine Mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Makine Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Makine Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Makine Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..