İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ

    Makine Mühendisliği

    ME 433 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Isıtma, Havalandırma ve İklimlendirme Sistemlerinin İlkeleri ve Uygulamaları
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    ME 433
    Güz/Bahar
    3
    0
    3
    5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Problem çözme
    Anlatım / Sunum
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin binalarda ve endüstriyel tesislerde enerji verimli ısıtma, havalandırma ve iklimlendirme (HVAC) sistemlerinin tasarımını ve uygulamasını anlamalarını sağlamaktır. Bu ders, ısıtma, soğutma, nem kontrolü, hava dağıtımı ve hava kalitesi gibi temel HVAC kavramlarını tanıtarak, bu sistemlerin enerji verimliliği ve konfor açısından nasıl optimize edilebileceğini öğretir. Öğrenciler, termodinamik, akışkanlar mekaniği ve ısı transferi gibi temel mühendislik prensiplerini HVAC sistemlerine nasıl uygulayacaklarını öğrenirler. Aynı zamanda, çeşitli HVAC ekipmanlarının (örneğin kazanlar, soğutucular, fanlar ve klima üniteleri) çalışma prensipleri ve seçim kriterleri üzerinde durularak, sistem tasarımı ve performans analizi yapılır. Ders, enerji tasarrufu ve sürdürülebilirlik konularında da bilgi vererek, öğrencilerin çevresel etkileri en aza indiren ve kullanıcı konforunu artıran sistemler geliştirme yeteneğini kazanmalarını hedefler.
    Öğrenme Çıktıları
    #
    İçerik
    PÇ Sub
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1İklimlendirme ekipmanlarının çalışma prensiplerini tanımlayabilecektir.1.5x
    2Psikrometrik diyagramda işlem yapabilecektir.4x
    3Isıtma ve soğutma yükü hesabı yapabilecektir.1.6x
    4Farklı koşullara uygun iklimlendirme ekipmanını seçebilecektir.3.1x
    5İklimlendirme ekipmanlarının tasarımlarını gerçekçi kısıtları gözeterek gerçekleştirebilecektir.3.2x
    Ders Tanımı Bu ders; iklimlendirme sistemlerinin temel bileşenlerini, psikrometri diyagramı kullanarak işlem yapmayı, ısıtma ve soğutma yükü hesaplamayı öğretir. Ders ayrıca iklimlendirme sistemleri tasarımına da bir giriş niteliğindedir.
    Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    X
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Giriş ve Temel Kavramlar Isı transferi, termodinamiğin HVAC sistemlerindeki rolü, HVAC sistemlerinin tanıtımı ve önemi, enerji ve çevresel etkiler Ders kitabı Bölüm 1
    2 İç Ortam Hava Kalitesi ve Konfor İç ortam hava kalitesinin sağlık üzerindeki etkileri, termal konfor kriterleri, ASHRAE standartları ve HVAC sistemlerinin bu standartlarla uyumu Ders kitabı Bölüm 3
    3 Psikrometri ve Havanın Nem İçeriği Psikrometrik diyagramın analizi, nem ve hava sıcaklığı kavramları, nem alma ve nemlendirme süreçleri. Ders kitabı Bölüm 4
    4 Isıtma Sistemleri - İlkeler Isıtma yükü hesaplamaları, ısıtma sistemlerinin temel prensipleri, kazanlar, radyant ısıtma sistemleri. Ders kitabı Bölüm 8
    5 Havalandırma Sistemleri - İlkeler Havalandırma gereksinimleri, havalandırma türleri, doğal ve mekanik havalandırma, fanlar ve hava dağıtım sistemleri. Ders kitabı Bölüm 9
    6 Soğutma Sistemleri - İlkeler Soğutma çevrimleri, soğutucu akışkanlar, buzdolapları ve klimaların çalışma prensipleri, evaporatör ve kondensör tasarımı. Ders kitabı Bölüm 5
    7 Hava Kanalları ve Hava Dağıtım Sistemleri Hava kanallarının tasarımı ve boyutlandırılması, hava akışı ve basınç kaybı, hava filtreleme sistemleri. Ders kitabı Bölüm 11
    8 Ara sınav
    9 Fanlar, Pompa Sistemleri ve Enerji Verimliliği Fan ve pompa türleri, verimlilik analizleri, enerji verimli HVAC sistem tasarımları. Ders kitabı Bölüm 10
    10 Bina Enerji Yönetimi ve HVAC Sistemleri Binalarda enerji verimliliği ve HVAC sistemlerinin rolü, enerji tasarrufu stratejileri, bina otomasyon sistemleri. Ders kitabı Bölüm 14
    11 Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve HVAC Sistemleri Güneş enerjisi, jeotermal enerji gibi yenilenebilir enerji kaynaklarının HVAC sistemlerinde kullanımı. Ders kitabı Bölüm 13
    12 HVAC Sistem Tasarımı ve Simülasyonu HVAC sistemlerinin bilgisayar destekli tasarımı ve simülasyonu, enerji modelleme yazılımlarının kullanımı. Ders kitabı Bölüm 15
    13 HVAC Sistemlerinde Bakım ve Arıza Teşhisi Bakım gereksinimleri, periyodik bakım planlaması, arıza teşhisi ve giderme yöntemleri. Ders kitabı Bölüm 15
    14 HVAC Sistemlerinde Standartlar ve Yönetmelikler Ulusal ve uluslararası HVAC standartları (ASHRAE, EN, ISO), yönetmelikler ve sertifikasyon süreçleri. Ders kitabı Bölüm 16
    15 Dersin gözden geçirilmesi
    16 Final Sınavı

     

    Ders Kitabı

    Heating, Ventilating, and Air Conditioning: Analysis and Design" adlı kitaptır. Yazarları Faye C. McQuiston, Jerald D. Parker ve Jeffrey D. Spitler, Wiley (2004) ISBN-13 ‏ : ‎ 978-0471470151

    Önerilen Okumalar/Materyaller

    Principles of Heating Ventilating and Air Conditioning by ASHRAE Handbook, 2017

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı % LO 1 LO 2 LO 3 LO 4 LO 5
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    3
    30
    XXXXX
    Portfolyo
    Ödev
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    Proje
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    30
    XXX
    Final Sınavı
    1
    40
    XXXXX
    Toplam
    33322

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    4
    60
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    1
    40
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    14
    3
    42
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    3
    5
    15
    Portfolyo
    0
    Ödev
    0
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    0
    Proje
    0
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    20
    20
    Final Sınavı
    1
    25
    25
        Toplam
    150

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Matematik, Fen Bilimleri, matematiğe dayalı fizik bilgisi, istatistik ve lineer cebir konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ve Makine Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.

    -
    -
    -
    -
    -
    2

    Karmaşık Makine Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

    -
    -
    -
    X
    -
    3

    Isıl veya mekanik bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve modern tasarım yöntemlerini seçer ve uygular.

    -
    -
    -
    X
    -
    4

    Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.

    -
    -
    X
    -
    -
    5

    Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Makine Mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

    -
    -
    -
    -
    -
    6

    Makine Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler

    -
    -
    -
    -
    -
    7

    Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

    -
    -
    -
    -
    -
    8

    Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

    -
    -
    -
    -
    -
    9

    Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

    -
    -
    -
    -
    -
    10

    Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

    -
    -
    -
    -
    -
    11

    Bir yabancı dili kullanarak Makine Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

    -
    -
    -
    -
    -
    12

    İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

    -
    -
    -
    -
    -
    13

    Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Makine Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir

    -
    -
    -
    -
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest


    İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin