Dersin Adı |
Isıtma, Havalandırma ve İklimlendirme Sistemlerinin İlkeleri ve Uygulamaları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
ME 433
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin binalarda ve endüstriyel tesislerde enerji verimli ısıtma, havalandırma ve iklimlendirme (HVAC) sistemlerinin tasarımını ve uygulamasını anlamalarını sağlamaktır. Bu ders, ısıtma, soğutma, nem kontrolü, hava dağıtımı ve hava kalitesi gibi temel HVAC kavramlarını tanıtarak, bu sistemlerin enerji verimliliği ve konfor açısından nasıl optimize edilebileceğini öğretir. Öğrenciler, termodinamik, akışkanlar mekaniği ve ısı transferi gibi temel mühendislik prensiplerini HVAC sistemlerine nasıl uygulayacaklarını öğrenirler. Aynı zamanda, çeşitli HVAC ekipmanlarının (örneğin kazanlar, soğutucular, fanlar ve klima üniteleri) çalışma prensipleri ve seçim kriterleri üzerinde durularak, sistem tasarımı ve performans analizi yapılır. Ders, enerji tasarrufu ve sürdürülebilirlik konularında da bilgi vererek, öğrencilerin çevresel etkileri en aza indiren ve kullanıcı konforunu artıran sistemler geliştirme yeteneğini kazanmalarını hedefler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Çıktıları |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders Tanımı | Bu ders; iklimlendirme sistemlerinin temel bileşenlerini, psikrometri diyagramı kullanarak işlem yapmayı, ısıtma ve soğutma yükü hesaplamayı öğretir. Ders ayrıca iklimlendirme sistemleri tasarımına da bir giriş niteliğindedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Giriş ve Temel Kavramlar Isı transferi, termodinamiğin HVAC sistemlerindeki rolü, HVAC sistemlerinin tanıtımı ve önemi, enerji ve çevresel etkiler | Ders kitabı Bölüm 1 | |
2 | İç Ortam Hava Kalitesi ve Konfor İç ortam hava kalitesinin sağlık üzerindeki etkileri, termal konfor kriterleri, ASHRAE standartları ve HVAC sistemlerinin bu standartlarla uyumu | Ders kitabı Bölüm 3 | |
3 | Psikrometri ve Havanın Nem İçeriği Psikrometrik diyagramın analizi, nem ve hava sıcaklığı kavramları, nem alma ve nemlendirme süreçleri. | Ders kitabı Bölüm 4 | |
4 | Isıtma Sistemleri - İlkeler Isıtma yükü hesaplamaları, ısıtma sistemlerinin temel prensipleri, kazanlar, radyant ısıtma sistemleri. | Ders kitabı Bölüm 8 | |
5 | Havalandırma Sistemleri - İlkeler Havalandırma gereksinimleri, havalandırma türleri, doğal ve mekanik havalandırma, fanlar ve hava dağıtım sistemleri. | Ders kitabı Bölüm 9 | |
6 | Soğutma Sistemleri - İlkeler Soğutma çevrimleri, soğutucu akışkanlar, buzdolapları ve klimaların çalışma prensipleri, evaporatör ve kondensör tasarımı. | Ders kitabı Bölüm 5 | |
7 | Hava Kanalları ve Hava Dağıtım Sistemleri Hava kanallarının tasarımı ve boyutlandırılması, hava akışı ve basınç kaybı, hava filtreleme sistemleri. | Ders kitabı Bölüm 11 | |
8 | Ara sınav | ||
9 | Fanlar, Pompa Sistemleri ve Enerji Verimliliği Fan ve pompa türleri, verimlilik analizleri, enerji verimli HVAC sistem tasarımları. | Ders kitabı Bölüm 10 | |
10 | Bina Enerji Yönetimi ve HVAC Sistemleri Binalarda enerji verimliliği ve HVAC sistemlerinin rolü, enerji tasarrufu stratejileri, bina otomasyon sistemleri. | Ders kitabı Bölüm 14 | |
11 | Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve HVAC Sistemleri Güneş enerjisi, jeotermal enerji gibi yenilenebilir enerji kaynaklarının HVAC sistemlerinde kullanımı. | Ders kitabı Bölüm 13 | |
12 | HVAC Sistem Tasarımı ve Simülasyonu HVAC sistemlerinin bilgisayar destekli tasarımı ve simülasyonu, enerji modelleme yazılımlarının kullanımı. | Ders kitabı Bölüm 15 | |
13 | HVAC Sistemlerinde Bakım ve Arıza Teşhisi Bakım gereksinimleri, periyodik bakım planlaması, arıza teşhisi ve giderme yöntemleri. | Ders kitabı Bölüm 15 | |
14 | HVAC Sistemlerinde Standartlar ve Yönetmelikler Ulusal ve uluslararası HVAC standartları (ASHRAE, EN, ISO), yönetmelikler ve sertifikasyon süreçleri. | Ders kitabı Bölüm 16 | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Heating, Ventilating, and Air Conditioning: Analysis and Design" adlı kitaptır. Yazarları Faye C. McQuiston, Jerald D. Parker ve Jeffrey D. Spitler, Wiley (2004) ISBN-13 : 978-0471470151 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Principles of Heating Ventilating and Air Conditioning by ASHRAE Handbook, 2017 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % | LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 |
Katılım | |||||||
Laboratuvar / Uygulama | |||||||
Arazi Çalışması | |||||||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
3
|
30
|
X | X | X | X | X |
Portfolyo | |||||||
Ödev | |||||||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||||||
Proje | |||||||
Seminer/Çalıştay | |||||||
Sözlü Sınav | |||||||
Ara Sınav |
1
|
30
|
X | X | X | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
X | X | X | X | X |
Toplam | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
3
|
5
|
15
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
25
|
Toplam |
150
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Matematik, Fen Bilimleri, matematiğe dayalı fizik bilgisi, istatistik ve lineer cebir konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ve Makine Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Karmaşık Makine Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
3 |
Isıl veya mekanik bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve modern tasarım yöntemlerini seçer ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
4 |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
5 |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Makine Mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Makine Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Makine Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Makine Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..